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Title: परिपत्र
Reference No.: आईआरडीएआई/एनएल/सीआईआर/एमआईएससी/153/05/2021
Date: 29/05/2021
आपदा प्रभावित क्षेत्रों में चक्रवात ताउते और चक्रवात यास पीड़ितों के बीमा द

संदर्भसं.: आईआरडीएआई/एनएल/सीआईआर/एमआईएससी/153/05/2021

Ref NO.: IRDAI/NL/CIR/MISC/153/05/2021 दिनांक / Date : 29-05-2021

 

परिपत्र / Circular

 

सभीसाधारण बीमाकंपनियों औरस्टैंडअलोनस्वास्थ्यबीमाकंपनियों केसभीसीईओ/सीएमएडी

All CEOs /CMDs of all GeneralInsurance Companies and Stand-Alone Health Insurance Companies

 

विषय : आपदाप्रभावित क्षेत्रोंमें चक्रवातताउते और चक्रवातयास पीड़ितोंके बीमा दावोंपरदिशानिर्देश

Re:Guidelines on Insurance claims of victims of CycloneTauktae andCyclone Yaas in the calamity affected areas.

 

जैसाकि आप जानतेहैं, चक्रवातताउते और चक्रवातयास ने देशके कुछ भागों मेंसंपत्ति कोनुकसानपहुँचाया है।साधारणबीमाकर्ताओंने प्रभावितक्षेत्रोंमें स्थित जान-मालऔरसंपत्तियों कीसुरक्षा केलिएपॉलिसियाँजारी कीहोंगी। इसलिए बीमाउद्योग के लिएआवश्यक है किवे प्रभावितबीमित आबादीकी कठिनाइयोंको कम करने केलिए तत्कालऐसा कदम उठाएंऔर योग्यदावों को तुरंतपंजीकरण करेंऔर उनकानिपटानसुनिश्चित करें।

As youare aware, cyclone Tauktae and cyclone Yaas have caused loss to property insome parts of the country. The General Insurers may have issued policiesfor protection of lives and property located in the affected areas. Thereis an urgent need for the insurance industry to take immediate steps tomitigate the hardships of the affected insured population by ensuring immediateregistration and settlement of eligible claims.

2.    आपको सलाहदी जाती है किनिम्न दिए गएबिंदुओं के अनुसारदावों कात्वरितपंजीकरण करेंऔर निपटानहेतु आवश्यककदम उठाएं:

You are advised to initiateimmediate steps for quick registration and disposal of claims on the followinglines: -

क.कृपयाकंपनी स्तर परएक वरिष्ठअधिकारी को नामितकरें जोप्रभावितराज्यों केलिए एक नोडलअधिकारी केरूप में कार्यकरेंगे। नोडलअधिकारी सभीपात्र दावोंकी प्राप्ति,प्रसंस्करणऔर निपटान कासमन्वय करेंगे।नोडल अधिकारी कोतत्काल हींराज्य सरकार केनामित अधिकारियोंसे संपर्क करनाचाहिए और उसकेबाद भी उनकेसाथ नियमितसंपर्क में बनेरहना चाहिए।

a.    Pleasenominate a senior officer at the company level who would act as a Nodal Officerfor the affected states. The Nodal Officer would be coordinating the receipt,processing, and settlement of all eligible claims. The Nodal officer shouldcontact the designated officers of the State Govt. immediately and be inregular contact thereafter.

 

ख.   यहसुनिश्चितकरने कीआवश्यकता हैकि सभी दावोंका तुरंतसर्वेक्षणकिया जाए औरयथाशीघ्रदावों केभुगतान/खातोंमें भुगतान कावितरण हो सकेऔर किसी भी स्थितिमें भुगताननिर्धारितसमय-सीमाबाद न करनापड़े।

b.   Itneeds to be ensured that all claims are surveyed immediately and claimpayments/on account payments are disbursed at the earliest and in any case notexceeding the stipulated time-line.

ग. आवश्यकतानुसारपर्याप्तसंख्या मेंसर्वेक्षकोंको तत्कालकार्य परलगाया जाए।

c.  Adequatenumber of surveyors may be engaged immediately as required.

घ.आपसे यहभी अनुरोधकिया जाता हैकि आप व्यापकजागरूकताअभियान शुरूकरें, जो आपकेद्वारा किए गएउपायों कोविधिवत रेखांकितकरते हैं ।

d.   Youare also requested to launch extensive awareness campaign duly highlighting themeasures taken by you.

ङ. कोरोनावायरस (कोविड-19)महामारी कोध्यान मेंरखते हुए, बीमाकर्तापॉलिसीधारकोंको दावे कीसूचना देतेसमय और सभीसंबंधितदस्तावेजोंको दाखिल करतेसमय पत्राचारके लिए जहांभी संभव हो,इलेक्ट्रॉनिकसंचार काउपयोग करने केलिए प्रोत्साहितकरेंगे। यहसुनिश्चितकरने काप्रयास कियाजाएगा कि दावोंके आकलन के लिएयथासंभवडिजिटलप्रक्रियाओंका सहारा लियाजाए।

e.    Inview of Corona Virus (Covid-19) pandemic, the Insurers shall encourage thepolicyholders to use electronic communication wherever possible forcorrespondence while intimating the claim and filing all the relevantdocuments. Efforts shall be made to ensure that digital processes are resortedto the extent possible for assessment of claims.

 3.   हमआपसे अनुरोधकरते है कि चक्रवातप्रभावितक्षेत्रोंमें दावों केनिपटान मेंतेजी लाने केलिए आवश्यककदम उठाएं औरउपर्युक्तसूचित अनुसारउसका विवरणप्रस्तुतकरें। 

We request you to take urgentsteps for expeditious settlement of claims in the cyclone hit areas and submitdetails of the same as advised above.

हस्ताक्षरित /Sd/-  

(यज्ञप्रियाभरत/ YegnapriyaBharath)

मुख्यमहाप्रबंधक(गैर-जीवन) / ChiefGeneral Manager (Non-Life)

 

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