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Title: परिपत्र
Reference No.: आईआरडीएआई/एनएल/सीआईआर/एमआईएससी/290/12/2020
Date: 02/12/2020
आपदाप्रभावितक्षेत्रोंमें चक्रवातनिवार (नवंबर, 2020) केपीड़ितों केबीमा दावों परदिशानिर्देश।

 

 

संदर्भसं.:आईआरडीएआई/एनएल/सीआईआर/एमआईएससी/290/12/2020

Ref.No:IRDA/NL/CIR/MISC/290/12/2020 दिनांक / Date:02-12-2020

परिपत्र / Circular

 

सभीसाधारण बीमाकंपनियों औरस्टैंडअलोनस्वास्थ्यबीमा कंपनियों केसभीसीईओ/सीएमएडी

All CEOs /CMDs of all General Insurance Companies and Stand-AloneHealth Insurance Companies

 

विषय:आपदाप्रभावितक्षेत्रोंमें चक्रवातनिवार (नवंबर, 2020) केपीड़ितों केबीमा दावों परदिशानिर्देश।

Re:Guidelines on Insurance claims of victims of Cyclone Nivar (Nov,2020) in thecalamity affected areas.

जैसाकि आप जानतेहैं, चक्रवातनिवार (नवंबर, 2020) ने देश केकुछ हिस्सोंमें संपत्तिको नुकसानपहुँचाया है।साधारणबीमाकर्ताओंने प्रभावितक्षेत्रोंमें स्थित जान-मालऔरसंपत्तियों कीसुरक्षा केलिएपॉलिसियाँजारी कीहोंगी। इसलिए बीमाउद्योग के लिएआवश्यक है किवे प्रभावितबीमित आबादीकी कठिनाइयोंको कम करने केलिए तत्कालऐसा कदम उठाएंऔर योग्यदावों को तुरंतपंजीकरण करेंऔर उनकानिपटानसुनिश्चित करें।

As you are aware, cyclone Nivar (Nov,2020) has caused loss toproperty in some parts of the country. The General Insurers may haveissued policies for protection of lives and property located in the affectedareas. There is an urgent need for the insurance industry to take immediatesteps to mitigate the hardships of the affected insured population by ensuringimmediate registration and settlement of eligible claims.

2.    आपकोसूचित कियाजाता है किनिम्न दिए गएबिंदुओं केअनुसार दावोंका त्वरितपंजीकरण करेंऔर निपटानहेतु आवश्यककदम उठाएं:

You are advised to initiate immediate steps for quick registrationand disposal of claims on the following lines: -

 

क.कृपयाकंपनी स्तर परएक वरिष्ठअधिकारी को नामितकरें जोप्रभावितराज्यों केलिए एक नोडलअधिकारी केरूप में कार्यकरेंगे। नोडलअधिकारी सभीपात्र दावोंकी प्राप्ति,प्रसंस्करणऔर निपटान कासमन्वय करेंगे।नोडल अधिकारी कोतत्काल हींराज्य सरकारके नामितअधिकारियोंसे संपर्ककरना चाहिएऔर उसके बाद भीउनके साथनियमितसंपर्क में बनेरहना चाहिए।

a.    Please nominate a senior officer at thecompany level who would act as a Nodal Officer for the affected states. TheNodal Officer would be coordinating the receipt, processing, and settlement ofall eligible claims. The Nodal officer should contact the designated officersof the State Govt. immediately and be in regular contact thereafter.

ख.  यहसुनिश्चितकरने कीआवश्यकता हैकि सभी दावोंका तुरंतसर्वेक्षणकिया जाए औरयथाशीघ्रदावों केभुगतान/खातोंमें भुगतान कावितरण हो सकेऔर किसी भी स्थितिमें भुगताननिर्धारितसमय-सीमाबाद न करनापड़े।

b.    It needs to be ensured that all claimsare surveyed immediately and claim payments/on account payments are disbursedat the earliest and in any case not exceeding the stipulated time-line.

ग.आवश्यकतानुसारपर्याप्तसंख्या मेंसर्वेक्षकोंको तत्कालकार्य परलगाया जाए।

c.   Adequate number of surveyors may be engagedimmediately as required.

 

 

घ. आपसेयह भी अनुरोधकिया जाता है किआप व्यापकजागरूकताअभियान शुरूकरें, जोआपके द्वाराकिए गए उपायोंको विधिवतरेखांकितकरते हैं ।

d.    You are also requested to launchextensive awareness campaign duly highlighting the measures taken by you.

ङ. कोरोनावायरस (कोविड-19)महामारी कोध्यान मेंरखते हुए, बीमाकर्तापॉलिसीधारकोंको दावे कीसूचना देतेसमय और सभीसंबंधितदस्तावेजोंको दाखिल करतेसमय पत्राचारके लिए जहांभी संभव हो,इलेक्ट्रॉनिकसंचार काउपयोग करने केलिए प्रोत्साहितकरेंगे। यहसुनिश्चितकरने के लिएप्रयास किएजाएंगे किदावों के आकलनके लिए डिजिटलप्रक्रियाओंका यथासंभवउपयोग हो।

e.    Inview of Corona Virus (Covid-19) pandemic, the Insurers shall encourage thepolicyholders to use electronic communication wherever possible forcorrespondence while intimating the claim and filing all the relevantdocuments. Efforts shall be made to ensure that digital processes are resortedto the extent possible for assessment of claims.

 

3.हमआपसे अनुरोधकरते है कि चक्रवातप्रभावितक्षेत्रोंमें दावों केनिपटान मेंतेजी लाने केलिए आवश्यककदम उठाएं औरउपर्युक्तसूचित अनुसारउसका विवरणप्रस्तुतकरें। 

We request you to take urgent steps for expeditious settlement ofclaims in the cyclone hit areas and submit details of the same as advisedabove.

 

 

(यज्ञप्रियाभरत/ YegnapriyaBharath)

मुख्य महाप्रबंधक(गैर-जीवन) / ChiefGeneral Manager (Non-Life)

 

 

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    Guidelines on Insurance claims of victims of Cyclone Nivar (Nov,2020) in th.pdf

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