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Title: परिपत्र
Reference No.: आईआरडीए/जीवन/जीडीएल/विविध/265/11/2020
Date: 04/11/2020
आंध्र प्रदेश, तेलंगाणा, महाराष्ट्र और कर्नाटक में भारी वर्षा और बाढ़ से पीड

परिपत्रसं.आईआरडीए/जीवन/जीडीएल/विविध/265/11/2020

CircularNo: IRDA/LIFE/GDL/MISC/265/11/2020

 

संदर्भ : आईआरडीएजीवन/भारीबारिश/बाढ़/2020 2 नवंबर 2020

Ref : IRDA LIFE/Heavy Rainfall/Flood/2020 2ndNovember, 2020

 

प्रति/ To,

जीवनबीमाकर्ताओंकेअध्यक्ष/सीईओ

Chairman/CEOsof Life Insurers.

 

विषय:आंध्रप्रदेश,तेलंगाणा,महाराष्ट्रऔर कर्नाटकमें भारीवर्षा और बाढ़से पीड़ितोंके जीवन बीमादावों केनिपटान परदिशानिर्देश

Sub: Guidelines on settlement of Life Insurance Claims tothe victims of Heavy rainfall and floods in Andhra Pradesh, Telangana,Maharashtra and Karnataka.

 

हालही में भारीवर्षा और बाढ़से उत्पन्नहुए कहर केपरिणामस्वरूप,जो विशेष रूपसे आंध्रप्रदेश,तेलंगाना,महाराष्ट्रऔर कर्नाटक केप्रभावित जिलोंमें है, जहाँमानव जीवन कीहानि औरसामानों के क्षतिहोने की खबरेंहैं। जीवनबीमा दावों केत्वरित औरसमयबद्धनिपटान के लिएहर संभवसुविधा मुहैयाकराने के लिए, आपको इसआपदा के कारणप्रभावित हुएसभी राज्योंमें तुरंतकार्रवाईकरने हेतुसूचित कियाजाता है।

Asa result of recent havoc created by heavy rainfall and floods there are reportsof loss of human lives and loss of belongings in the affected Districts ofprimarily the states of Andhra Pradesh, Telangana, Maharashtra and Karnataka.In order to extend every possible facilitation for quick and timely settlementof life insurance claims, you are advised to take the following actionsimmediately in all the states affected due to this disaster.

 

1.           एकवरिष्ठ स्तरके अधिकारी कोनामांकितकरें जो राज्यके प्रशासन सेसंपर्क करनेके लिए नोडलअधिकारी केरूप में कार्यकरेंगे ताकिबाढ़ के कारणहुए मृतकों केबीचपॉलिसीधारकोंकी पहचान करनेमें सहायतामिल सके। नोडलअधिकारीराज्य सेसंबंधितमुख्य सचिव/अधिकारीसे तत्कालसंपर्क करेंऔर उसके बादसे निरंतरउनके संपर्कमें बने रहे।

Nominate a senior level officer whowould act as a nodal officer in the state to liaise with the stateadministration to facilitate identification of policyholders among the deceaseddue to floods. The nodal officer should contact the Chief Secretary/Officerconcerned of the state immediately and be in regular contact thereafter.

 

2.           इसीतरह, प्रभावितजिले में नोडलअधिकारी कीनियुक्ति कीजाए जो डीएम/जिलाप्रशासन केसाथ संपर्क करसके। प्राधिकरणको सभी नोडलअधिकारियोंके संपर्कविवरण भेजेजाएं।

Similarly, a nodal officer may beappointed in affected district to liaise with the DM/District Administration.The contact particulars of all the Nodal Officers shall be conveyed to theAuthority.

 

3.           तत्कालकार्रवाईआरंभ करेंताकि यहसुनिश्चितकिया जा सकेकि सभीरिपोर्ट किएदावे पंजीकृतहो

औरपात्र दावोंका निपटानशीघ्रता सेकिया जा सके।

Initiate immediateaction to ensure that all reported claims are registered and eligible claimsare settled expeditiously.

 

4.           जीवनके नुकसान केदावों केसंबंध में,जहाँ देहप्राप्त नहींहोने के कारणमृत्यु प्रमाणपत्र करने में

कठिनाइयोंका अनुभव होताहै, वहाँ वर्ष 2015में चैन्नईमें आए बाढ़के मामले मेंअपनाई जानेवालीप्रक्रिया परविचार कियाजाए।

With regard to claims involving loss oflife, where difficulty is experienced in obtaining a death certificate due tonon-recovery of body etc., the process followed in the case of Chennai floodsin 2015 may be considered.

 

5.           जहाँभी संभव हो, दावोंके निपटान मेंतेजी लाने केलिए सामान्यआवश्यकताओंमें छूट सहितएक उपयुक्तसरलीकृतप्रक्रिया/कार्यविधिअपनाई जाए।

A suitably simplified process/procedureincluding relaxations in the usual requirements wherever feasible may be consideredto expedite claims settlement.

 

6.           इसउद्देश्य केलिए स्थापितकार्यालयों/विशेषशिविरों काविवरण प्रेस, इलेक्ट्रॉनिकमीडिया आदिमें प्रचारितकिया जाए ताकिदावे तत्कालदाखिल किए जा सके। ऐसीप्रचारगतिविधियोंका विवरणप्राधिकरण को तत्कालभेजे जाएं।

Details of offices/special camps set upfor the purpose may be publicized in the press, electronic media etc. to enableimmediate filing of claims. Details of such publicity activities may be sent tothe Authority, immediately.

 

7.   नॉवलकोरोना वायरस(COVID-19) महामारी के परिणामों कोसीमित करने औरप्रत्यक्ष/अप्रत्यक्ष रूप से शारीरिकदूरीको सीमित करने कीदृष्टि से, सभीजीवनबीमाकर्ताओंको सूचितकिया जाता हैकि वेअपनेपॉलिसीधारकों/दावेदारों कोदावेकी सूचना औरसभी संबंधितदस्तावेजोंको दर्जकरने की प्रक्रियाहेतुपत्राचारकरते समय, जहां भीसंभव हो ई-विधिअपनाने के लिएप्रोत्साहितऔर प्रेरित करें

With a view to limit the fallout of theNovel Corona Virus (COVID-19) pandemic and

limiting direct/indirect social contact,all the Life Insurers are advised to encourage and motivate theirpolicyholders/claimants to adopt e-modes, wherever possible for correspondencewhile intimating the claim and the procedure for filing all the relevantdocuments.

 

8.           यदिपॉलिसीधारक/ दावेदारकार्यालय मेंआ रहे हैं, तोबीमाकर्ताओंको सामाजिकदूरी और उचित

स्वच्छताबनाए रखने के संबंधमेंसरकार केनिर्देशों कापालन करनाहोगा। कर्मचारियोंको पॉलिसीधारकों/ दावेदारोंके साथ पूरी सहानुभूतिऔर चिंता केसाथ विधिवत्रूप से संवेदनशीलव्यवहार करनाहोगा।

If Policyholders/claimants are coming tooffice, Insurers should follow the government directions regarding maintaining socialdistancing and proper sanitization. The staff must be duly sensitized to dealwith policyholders/claimants with empathy and concern.

 

9.     राज्यवारप्रगतिरिपोर्ट औरनिपटान किएगए दावों परसमेकितरिपोर्ट कोसाप्ताहिक आधारपर 12बजे से पूर्वhemant.mourya@irdai.gov.in औरlife@irda.gov.in मेंप्रस्तुतकरना होगा (ऐसीपहली रिपोर्ट 3 नवंबर 2020 कोप्राप्त होनी चाहिए)।कुल दावों मेंइसे शामिलकरने के दौरानपीएमजेजेबीवाईसे संबंधितडाटा को अलगसे प्रस्तुतकरना आवश्यकहोगा। राज्यवारऔर सभीराज्यों हेतुसमेकित डाटाप्रस्तुत करनेके लिएफार्मेटअनुबंध -1 मेंदिया गया है।

The State-wise Progress report &consolidated report on the claims settled shall be

submitted to hemant.mourya@irdai.gov.in and life@irda.gov.in on a weekly basisbefore 12.00 PM (first such report to be received on 3rd Nov. 2020).PMJJBY claims data need to be submitted separately while including the same intotal claims. The format for data to be submitted state wise and consolidateddata for all states is given in Annexure-I.

 

इसेसक्षमप्राधिकारीका अनुमोदनप्राप्त है।

This has the approval of the CompetentAuthority

 

 

मुख्यमहाप्रबंधक(जीवन बीमा)

Chief General Manager (Life Insurance)

अनुबंध/ Annexure-I

(बीमाकंपनी का नाम /Name of Insurance Company)

 

 

आंध्र प्रदेश / तेलंगाना / महाराष्ट्र / कर्नाटक में भारी वर्षा और बाढ़ से संबंधित दावों की दैनिक रिपोर्टिंग के लिए प्रारूप और समेकित रिपोर्ट।

Format for daily reporting on heavy rainfall and flood related claims in Andhra Pradesh/Telangana/Maharashtra/Karnataka and Consolidated report.

 

दिनांक के अनुसार स्थिति / Status as on Date:

 

क्रम सं

Sl.No

दावा का प्रकार

Type of Claim

सूचित दावे 

Claims reported

 निपटाये गये दावे

Claims settled

संख्या

Number

राशि (लाख में)

Amount (in lacs)

संख्या

Number

राशि (लाख में)

Amount (in lacs)

1

व्यक्तिगत बीमा

Individual Insurance

मृत्यु दावे (यदि कोई हो तो राइडर लाभ सहित)

Death claims (including rider benefit if any)

 

 

 

 

2

पीएमजेजेबीवाई

PMJJBY

मृत्यु दावे

Death Claims

 

 

 

 

3

कुल

TOTAL

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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