Document Detail
संदर्भ
Ref : IRDAI/CAD/Cir/
प्रति
पीएसयूसाधारण बीमाकंपनियाँ
विषय: लोकपालकार्यालयहेतु नामितनोडल अधिकारी
Sub: Designated NodalOfficers for Ombudsman Offices
1. बीमालोकपालसंस्था समय परऔर कम लागततरीके सेसमाधानप्रदान करनेमेंमहत्वपूर्णभूमिका अदाकरता है।बीमाकर्ताओंको प्रत्येकबीमा लोकपालकार्यालय सेअधिक से अधिकसंपर्क स्थापितकरने कीआवश्यकता हैताकि शिकायतोंका समयबद्धतरीके सेनिपटानसुनिश्चितकिया जा सके।
The institution ofinsurance Ombudsman plays a vital role in providing resolution in timely andcost effective manner. Insurers need to have a greater liaison with everylnsurance Ombudsman office in order to ensure that the complaints are disposedof in a timely manner.
2.बीमा लोकपालने यह कहा हैकि उन्हेंकिसीजिम्मेदारीअधिकारी के नहोने सेपीएसयूसाधारण बीमाके मामलों से निपटानमेंकठिनाईयों कासामना करनापड़ रहा है, जोअपने कार्यालयोंके साथ संपर्ककर सकते हैंताकि समय परस्वतःपूर्णटिप्पणी दर्जकिया जाना सुनिश्चितकिया जा सकेऔर बीमालोकपालद्वारा मांगेगएदस्तावेज़/सूचनाबिना किसीविलंब के प्रस्तुतकी जाए।
lnsurance Ombudsmenhave expressed that they are facing difficulties in dealing with cases of PSUGeneral lnsurance Companies in the absence of any responsible Officer who canliaison with their Offices to ensure that the self contained note is filed intime and documents/information sought by lnsurance Ombudsman is submittedwithout any delay.
3. शिकायतोंके उचित औरसमय पर निपटानसुनिश्चितकरने के लिए,सभी पीएसयूसाधारण बीमाकंपनियोंद्वारानिम्नलिखितप्रक्रियाअपनाई जाएगी:
To ensure proper andtimely disposal of complaints, the following procedure shall be adopted by allthe PSU general insurance companies:
क) 17लोकपालकेंद्रों मेंप्रत्येक केलिए एक नोडलअधिकारी कीनियुक्ति कीजाए, जो उपप्रबंधक केरैंक से कमनहीं होनेचाहिए।
a) Appoint aNodal Officer, not below the rank of Deputy Manager for each of the17 Ombudsman Centres.
ख)नोडलअधिकारियोंके नाम और फोननंबर के साथउनके मोबाइलनंबर /ई-मेलआईडी सहितलोकपाल/ईसीओआईके साथ साझाकिया जाएगा।
b) The names /PhoneNo~s including mobile No~s / e-mail id~s of the Nodal Officers shall be sharedwith the Ombudsman/ECOl.
ग) नोडलअधिकारीनिर्दिष्टसमयसीमा केभीतर बीमालोकपाल केसमक्ष स्वतःपूर्णटिप्पणी को प्रस्तुतकरने के लिएउत्तरदायीहोगा। वह यह भीसुनिश्चितकरेगा कि बीमालोकपालद्वारा मांगीगई सभीसूचना/दस्तावेज़समय पूर्वकप्रस्तुत किएजाएं।
c) The Nodal Officershall be responsible for placing self contained notes before lnsuranceOmbudsman within the specified timeline. He/she shall also ensure that all theinformation/documents called for by lnsurance Ombudsman are submitted in atimely manner.
घ) नोडलअधिकारी यहसुनिश्चितकरेगा कि बीमाकंपनी कासंबंधितअधिकारीसुनवाई कीसूचना में लोकपालद्वारानिर्धारिततिथि और समयपर सुनवाई मेंभाग लेने केलिए उपस्थितहो।
d) The Nodal officershall ensure that the concerned officer of the lnsurance Company attend thehearing on the date and time specified by Ombudsman in the notice for hearing.
ङ. नोडलअधिकारीनिर्धारितसमय-सीमा केभीतर लोकपालकी सिफारिश यानिर्णय केअनुपालन कोसुनिश्चित करेंगेऔर ईसीओआई कीशिकायतप्रबंधनप्रणाली मेंअनुपालन काविवरण अपडेटकरेंगे।
e) The Nodal Officershall ensure compliance with the recommendation or Award of the Ombudsman asthe case may be within the specified timeline, and update the details ofcompliance in Complaints Management System of ECOI.
4.
The Public SectorGeneral lnsurance Companies shall designate Nodal Officers for all the officesof lnsurance Ombudsman Office latest by 20.10.2020 and forward the list of thesame with contact details (e-mail id, Phone no.) by uploading the same in theirwebsite. As and when there is a change in the said list, the same shall be notifiedto ECOI immediately so as to enable them to keep the list updated at all times.The ECOI shall share the updated list with IRDAI from time to time.
उपर्युक्तप्रक्रियातत्कालप्रभाव से लागूहोगी।
The above procedureshall come into force with immediate effect.
(टीएलअलमेलू / TL Alamelu)
सदस्य(गैर जीवन) / M