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Title: परिपत्र
Reference No.: आईआरडीएआई/लाइफ/सीआईआर/एमआईएससी/208/08/2020
Date: 05/08/2020
प्रस्ताव प्रपत्रों पर हस्ताक्षर करने से छूट

संदर्भ:आईआरडीएआई/लाइफ/सीआईआर/एमआईएससी/208/08/2020 5 अगस्त,2020

Ref:IRDAI/Life/Cir/Misc/208/08/2020 05th August, 2020

 

प्रति / To,

सभी जीवनबीमाकर्ता / All LifeInsurers

 

विषय:प्रस्तावप्रपत्रों पर हस्ताक्षरकरने से छूट

Re: Dispensingwith physical signature on proposal forms.

 

प्राधिकरणको विभिन्न जीवनबीमाकर्ताओं सेजानकारी मिली हैकि कोविड-19के प्रकोप सेउत्पन्न परिस्थितिने एजेंटों औरमध्यवर्तियोंद्वारा बीमा पालिसियोंके अनुयाचन केपारंपरिक ढंग कोप्रभावित कियाहै। विशेष रूपसे कागजी प्रस्तावप्रपत्रों को भरने,उन पर हस्ताक्षरप्राप्त करने औरउसके बाद ऐसे कागजीदस्तावेजों इत्यादिको आगे भेजने इत्यादिकी प्रक्रिया बुरीतरह से प्रभावितहुई है। इस पृष्ठभूमिमें, जीवन बीमाकर्ताओंने प्राधिकरण कोअनुरोधप्रस्तुत कियाहै कि उन्हें,एजेंटों औरमध्यवर्तियोंद्वारा की गयीबिक्रियों के लिएवर्तमान में अनुमतिप्राप्त विधियोंके अतिरिक्त,व्यक्तिगतरूप से हस्ताक्षरकरने के स्थानपर जीवन बीमा केप्रस्तावों केप्रमाणीकरण हेतुइलेक्ट्रॉनिकसाधनों कोअपनाने के विकल्पकी अनुमति दी जाय।

TheAuthority is in receipt of feedback from various life insurers that thesituation arising in the wake of COVID-19 outbreak has impacted the traditionalmanner of canvassing life insurance policies by agents and intermediaries. Inparticular, the filling-in of the physical proposal forms, obtaining wetsignatures on them and subsequent movement of such physical papers, etc., areseverely affected. In this backdrop, the life insurers have represented to theAuthority to allow the option of authenticating the proposals for lifeinsurance through electronic means, in place of physical signature, for thesales made by insurance agents and intermediaries, in addition to the methods presentlyallowed.

जीवन बीमाकर्ताओंसे प्राप्त सुझावोंकी समीक्षा करनेके बाद सक्षम प्राधिकारी,आईआरडीएआई(पालिसीधारकोंके हितों कासंरक्षण) विनियम,2017 के विनियम 8(1)के साथ पठितविनियम 18 केअन्तर्गत निम्नलिखितअनुदेश जारी करतेहैं:

Afterexamining the suggestions received from life insurers, the Competent Authorityissues the following instructions under Regulation 18, read together withRegulation 8 (1), of IRDAI (Protection of Policyholders’ Interests)Regulations, 2017:

1.  जीवनबीमाकर्ताओं कोबीमा एजेंटों /मध्यवर्तियोंद्वारा याचित व्यापारके लिए प्रस्ताव-प्रपत्र की हार्डकापीपर बिनाव्यक्तिगत हस्ताक्षरकी आवश्यकता केसंबंध में, ग्राहक की सहमतिप्राप्त करने कीअनुमति दी जातीहै, बशर्ते;

Life Insurers areallowed to obtain the customer’s consent without requiring wet signature on thehard copy of the proposal form, for the business solicited by insurance agents/ intermediaries subject to following:

.प्रस्ताव-प्रपत्रको पूरी तरह सेभरकर, संभावितग्राहक को उसकेपंजीकृत ई-मेलआईडी या मोबाइलनंबर पर ई-मेलया एक संदेश केरूप में, जैसेभी स्थिति हो एकलिंक के साथ भेजाजाएगा।

a.              Thecompleted proposal form shall be sent to the prospect on his/ her registerede-mail ID or mobile number in the form of an e-mail or a message with a link asthe case may be.

.संभावित ग्राहक,यदि प्रस्तावके लिए सहमति देनाचाहता / चाहतीहै तो वह कन्फर्मिंग-लिंक पर क्लिककर के या भेजे गयेओटीपी को सत्यापितकर ऐसा कर सकता/ सकती है।बीमाकर्ता,पूरी तरह सेभरे गये प्रस्तावपत्र के लिए प्राप्तप्रस्तावकर्ताकी सहमति हेतुसत्यापनीय,कानूनी रूपसे वैध प्रमाणसंभाल कर रखेगा।इस के अलावा,बीमाकर्ताप्रस्तावकर्ताकी सहमति की प्राप्तितक, प्रस्तावजमा किए जाने केलिए धन का भुगतानस्वीकार नहीं करेगा।

b.              Theprospect, if he / she wishes to consent to the proposal, may do so by clickingthe confirmation link or by validating the OTP shared. The Insurer shallmaintain verifiable, legally valid evidence for the proposer’s consent receivedfor the fully completed proposal form. Further, the insurer shall not accept anypayment of moneys towards proposal deposit till the receipt of consent of theproposer.

.ऐसे सभी मामलोंमें, एजेंट /मध्यवर्तीयह पुष्टि करेगाकि याचना-प्रक्रियाके दौरान केवलअनुमोदित बिक्री-सामग्रीका ही इस्तेमालकिया गया है। वेप्रस्तावकर्ताके ई-मेल आईडीऔर/या मोबाइलनंबर की प्रामाणिकताको भी सत्यापितकरेंगे।

c.               Inall such cases, the agent / intermediary shall confirm that only the approvedsales material has been used during the solicitation process. They shall alsocertify the authenticity of the e-mail ID and/or mobile number of the prospect.

2.  बीमाकर्तानिम्नलिखित केलिए भी उत्तरदायीरहेंगे:

The Insurers shall beresponsible for:

.बीमा एजेंटों/ मध्यवर्तियोंको अनुमोदित डिजिटलबिक्री-सामग्रीउपलब्ध कराने औरयह सुनिश्चित करनेके लिए कि व्यापारयाचित करते समयकेवल ऐसी सामग्रीका ही इस्तेमालकिया गया है।

a.           Providingto the insurance agents / intermediaries approved digital sales material andensuring that only such material is used while soliciting the business;

.संभावित ग्राहकके ई-मेल आईडी/मोबाइलनंबरों की प्रामाणिकताकी जाँच करने केलिए ऐसे आंकड़ेऔर ऐसे किसी अन्यसाधन का डी-डुप्लीकेशनसंचालित करना;

b.           Authenticatingthe e-mail IDs / mobile numbers of the prospects by conducting de-duplicationof such data and other such means;

.खरीदे जा रहेउत्पाद की उपयुक्ततासुनिश्चित करना;

c.            Ensuringthe suitability of the product being purchased;

.जारी करने सेपूर्व, ऐसेसभी प्रस्तावोंके संबंध में कालकर के पुनः जाँच-पड़तालकरना।

d.           Carryingout pre-issuance verification calls in respect of all such proposals.

3. उपरोक्तसुविधा की अनुमतितुंरत प्रभाव से31 दिसंबर,2020 तक प्रायोगिकआधार पर दी जातीहै और केवल शुद्धरूपसे जोखिम उत्पादों, अर्थात् उन उत्पादोंतक सीमित है जिनमेंकोई बचत-तत्वशामिल नहीं है।उपरोक्त विधि सेकी गयी बिक्रियोंसे संबंधित शिकायतोंका निपटान जीवनबीमाकर्ताओं द्वारापृथक रूप से कियाजाएगा और प्राधिकरणको अनुबंध 1में मासिक विवरणप्रस्तुत कियाजाएगा। इसके अलावा,प्राधिकरणको अधिकार होगाकि वह, किसीएक बीमाकर्ता यासभी बीमाकर्ताओंके संबंध में उपरोक्तसुविधा किसी भीसमय रद्द कर दे।

The above facilitation is allowed on anexperimental basis with immediate effect till 31st December, 2020,and is limited to pure risk products, i.e., products that do not involve anysavings element. Grievances pertaining to sales logged in through the abovemethod shall be separately maintained by the Life Insurers and a monthlystatement shall be submitted to the Authority in Annexure I. Further, theAuthority reserves the right to revoke the above facilitation in respect of anyindividual Insurer or for all Insurers any time.

 

(वी.जयन्त कुमार / V Jayanth Kumar)

मुख्य महाप्रबंधक(जीवन बीमा)/ ChiefGeneral Manager(Life Insurance)

 

3.  संलग्न / Encl: अनुबंध / Annexure 1

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