Document Detail
प्रति
सभीसाधारण वस्वास्थ्यबीमाकर्ता(ईसीजीसी औरएआईसी कोछोडकर)
और सभीतृतीय पक्षप्रशासक,
AllGeneral and Health Insurers (except ECGC and AIC),
andAll Third Party Administrators,
विषय
Re:Guidelines on Public Disclosures by Insurers on the qualitative andquantitative parameters of the health services rendered to policyholders
1. टीपीएऔर/
All general and health insurers registered withIRDAI rendering health services both through TPA and/or in-house shall make thecaptioned TPA wise public disclosures in the format specified at Annexure -1. Thedata in the specified format shall be duly signed by either CEO or one of theWhole Time Directors of the Insurer.
2. जानकारी,प्रत्येकवित्तीय वर्षकी समाप्ति केबाद नब्बेदिनों के भीतरप्रकाशित की जाएगी।
Theinformation shall be published within a period of ninety days after the closeof every financial year.
3. सभीटीपीए कोप्रत्येकबीमा कंपनी कावह लिंक उपलब्धकराना होगा,जहाँ उक्तजानकारीउपलब्ध है।लिंक उनबीमाकर्ताओंके संबंध मेंउपलब्ध करायाजाएगा जिनकेसाथ टीपीए नेसेवा स्तर काएक समझौताकिया था।
AllTPAs shall provide the link of every insurance company where the saidinformation is available. The link shall be made available in respect of theinsurers with whom the TPA had a service level agreement.
4. सभीटीपीएबीमाकर्ताओंको जब भी वेमाँगे,अपेक्षितडेटा याजानकारी भीउपलब्धकराएँगे, ताकिबीमाकर्ताअपने संबंधितवेबसाइटों मेंउपरोक्तजानकारीप्रकाशित करसकें।
AllTPAs shall also provide the requisite data or information to the Insurers,wherever called for, in order to enable insurers, publish the above informationin their respective websites.
5. अनुलग्नक-1में उल्लिखितविवरणों कीजानकारी चाहनेवालेपालिसीधारक,संबंधितबीमाकर्ता याटीपीए केवेबसाइट परजाकर उपरोक्तसारी जानकारीप्राप्त करसकेंगे।
Thepolicyholders desirous of knowing the details referred in annexure-1 shall beable to access all the above information on visiting the website of respectiveInsurer or the TPA.
6. टीपीएकी सेवाएँसमाप्त करनेके मामले मेंबीमाकर्ता को
Incase of termination of services of a TPA, the Insurer shall publish the same inits website along with the reasons for termination within three days from theeffective date of termination.
7. उपरोक्तनिर्देशतुरंत प्रभावसे लागू होंगेऔर 31 मार्च, 2020 तकके डेटा, 30सितंबर, 2020 तकप्रकाशित किएजाएंगे।
Theabove directions shall come into force with immediate effect and data as at 31stMarch, 2020 shall be published by 30th September, 2020.
8. येदिशा-निर्देश,भारतीय बीमाविनियामक औरविकासप्राधिकरण(तृतीय पक्षप्रशासक-स्वास्थ्यसेवाएँ)विनियम, 2016 केविनियम 3(5) साथपठित बीमा अधिनियम,1938 के खंड 34(1) केसाथ निहितशक्तियों के अन्तर्गतजारी किये गयेहैं।
These guidelines are issued under the powersvested with Section 34(1) of the Insurance Act, 1938 read with Regulation 3 (5)of Insurance Regulatory and Development Authority of India (Third PartyAdministrators - Health Services) Regulations, 2016.
9. यहसक्षमप्राधिकारीकी स्वीकृतिसे जारी कियागया है।
This is issued with the approval of CompetentAuthority.
(डी वीएस रमेश / DVS Ramesh)
महाप्रबंधक
अनुलग्नक
Annexure-1
प्रदानकी गयीस्वास्थ्यसेवाओं केमात्रात्मकऔर गुणात्मक मानदण्डोंके संबंध मेंसार्वजनिकप्रकटीकरण
PUBLIC DISCLOSURES ON QUANTITATIVE ANDQUALITATIVE PARAMETERS OF HEALTH SERVICES RENDERED
( ----- तककी जानकारी
बीमाकंपनी का नाम
क. आन्तरिकदावा निपटानका उल्लेख करें (यदि, डेटाका संबंधआन्तरिक दावानिपटान से है)
टिप्पणी
(i) टीपीएके साथ समझौतेकी वैधता
(i) Validity of agreement with the TPA: fromdd/mm/yyyy to dd/mm/yyyy
विवरण Description | वैयक्तिक Individual | समूह Group | सरकार Government |
सेवित पालिसियों की संख्या Number of policies serviced |
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सेवित जीवनों की संख्या Number of lives serviced |
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e.
क्रम सं. S. No | विवरण Description
| वैयक्तिक पालिसियाँ (% में) Individual policies (in %) | समूह पालिसियाँ (% में) Group policies (in %) | ||
पूर्व प्राधिकार के लिए टीएटी** TAT for pre-auth** | डिस्चार्ज के लिए टीएटी*** TAT for dis charge*** | पूर्व प्राधिकार के लिए टीएटी** TAT for pre-auth** | डिस्चार्ज के लिए टीएटी*** TAT for discharge*** | ||
1 | 1 घंटे के <भीतर Within <1 hour |
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2 | 1-2 घंटों के भीतर Within 1-2 hours |
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3 | 2-6 घंटों के भीतर Within 2-6 hours |
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4 | 6-12 घंटों के भीतर Within 6-12 hours |
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5 | 12-24 घंटों के भीतर Within 12-24 hours |
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6 | >24 घंटे >24 hours |
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योग Total |
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*संबंधितकालम के जोड़के संबंध मेंप्रतिशत की गणनाकी जाए।
*Percentage to be calculated on total ofthe respective column.
**बीमाकर्ता
**reckoned from the time last necessarydocument is received by insurer /TPA (whichever is earlier) and till finalpre-auth is issued to the hospitals
***टीपीएद्वाराडिस्चार्जबिल प्राप्तहोने के समयसे अस्पताल कोअंतिमडिस्चार्जसारांश भेजेजाने तक मानागया
***reckoned as final discharge summary sentto hospital from the time discharge bill is received by TPA
f. Turn Around Time in case ofpayment/repudiation of claims:
विवरण (अंतिम आवश्यक दस्तावेज प्राप्त होने की तिथि से माना जाय) Description (to be reckoned from the date of receipt of last necessary document) | वैयक्तिक Individual | समूह Group | सरकार Government | कुल Total | ||||
दावों की संख्या Number of Claims | प्रतिशत Percentage | दावों की संख्या Number of Claims | प्रतिशत Percentage | दावों की संख्या Number of Claims | प्रतिशत Percentage | दावों की संख्या Number of Claims | प्रतिशत Percentage | |
1 महीने के भीतर within 1 months |
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1 – 3 महीने के बीच Between 1 – 3 Months |
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3-6 के बीच Between 3 to 6 Months |
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6 महीने से अधिक More than 6 months |
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कुल Total |
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g.
क्रम सं. S. no. | विवरण Description | शिकायतों की संख्या Number of Grievances |
1 | वर्ष के आरंभ में बकाया शिकायत Grievance outstanding at the beginning of year |
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2 | वर्ष के दौरान प्राप्त शिकायतें Grievances received during the year |
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3 | वर्ष दौरान शिकायतों का समाधान Grievances resolved during the year |
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4 | वर्ष के अन्त में बकाया शिकायतें Grievances outstanding at the end of the year |
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मु.का.अ.
बीमाकर्ता कानाम / Name of the Insurer