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Title: जीवन बीमा कम्पनियों के अध्यक्ष/सीईओ
Reference No.: आईआरडीएआई/जीवन/ तूफान अम्फान/2020
Date: 22/05/2020
हाल ही में आये तूफान अम्फान के पीड़ितों के जीवन बीमा दावों के निपटान के संब

 

तूफान `अम्फान~के फलस्वरूपप्राथमिक रूप सेबंगाल और उड़ीसाराज्यों के प्रभावितजिलों में मानवजीवन की हानि औरसंपत्तियों कीहानि की रिपोर्टेंहैं। जीवन बीमादावों के त्वरितऔर समय पर निपटानको हर संभव रूपसे सहूलियत प्रदानकरने के लिए आपकोसलाह दी जाती हैकि तूफान से प्रभावितसभी राज्यों मेंतुरंत निम्नलिखितकार्रवाई करें:

As a result of Cyclone “Amphan’, there are reports of loss ofhuman lives and loss of belongings in the affected Districts of primarily thestates of West Bengal and Odisha. In order to extend every possiblefacilitation in quick and timely settlement of life insurance claims, you areadvised to take the following actions immediately in all the states affected bythe cyclone:

 

1. वरिष्ठ स्तरके एक अधिकारीको नामित करेंजो राज्य में,तूफान अम्फानके कारण मृत्युको प्राप्त हुएलोगों में पालिसीधारकोंकी पहचान को सुविधाजनकबनाने में राज्यप्रशासन के साथसंपर्क बनाये रखे।

Nominatea senior level officer who would act as a nodal officer in the state to liaisewith the state administration to facilitate identification of policyholdersamong the deceased due to Cyclone Amphan.

 

2. यह सुनिश्चितकरने के लिए तुरंतकार्रवाही करेंकि रिपोर्ट कियेगये सभी दावे पंजीकृतकिये गये और योग्यदावे तेजी से निपटायेजाते हैं।

Initiateimmediate action to ensure that all reported claims are registered and eligibleclaims are settled expeditiously.

 

3. जिन दावोंका संबंध जीवनकी हानि से है,जहाँ शव इत्यादिके न मिलने के कारणमृत्यु-प्रमाणपत्र प्राप्त करनेमें कठिनाई काअनुभव हो रहा है, वहाँ 2015 मेंआई चेन्नई की बाढ़ोंके मामले में अपनायीगयी प्रक्रियाको अपनाने पर विचारकिया जा सकता है।

With regard to claims involving loss of life, where difficulty isexperienced in obtaining a death certificate due to non-recovery of body etc.,the process followed in the case of Chennai floods in 2015 may be considered.

 

4. दावों कोतेजी से निपटानेके लिए जहाँ भीव्यवहार्य हो,सामान्य शर्तोंमें छूट देने सहितप्रक्रिया को यथोचितरूप से सरलीकृतकरने पर विचारकिया जा सकता है।

A suitably simplified process/procedure including relaxations inthe usual requirements wherever feasible may be considered to expedite claimssettlement.

 

5. दावों कोतुंरत फाइल करनेको सहज बनाने केलिए, इस उद्देश्यसे स्थापित कार्यालयों/विशेष शिविरोंके विवरण प्रेस,इलेक्ट्रॉनिकमीडिया इत्यादिके माध्यम से प्रचारितकिए जाएं। ऐसीप्रचारगतिविधियोंका विवरणप्राधिकरण कोतुरंत भेजा जासकता है।

Details of offices/special camps set up for the purpose may bepublicized in the press, electronic media etc to enable immediate filing ofclaims. Details of such publicity activities may be sent to the Authority,immediately.

 

6. नोवल कोरोनावायरस (कोविड-19)महामारी के दुष्प्रभावको कम करने और परोक्ष/अपरोक्ष सामाजिकदूरी बनाये रखनेके लिए जीवन बीमाकर्ताओंको परामर्श दियाजाता है कि वेअपने पालिसीधारकों/दावेदारों कोप्रोत्साहित औरप्रेरित करें किवे दावों की सूचनादेते समय पत्राचारके लिए और सभी प्रासंगिकदस्तावेज फाइलकरने की क्रियाविधिके लिए, जहाँभी संभव हो ई-मोड अपनायें।

With aview to limit the fallout of the Novel Corona Virus (COVID-19) pandemic andlimiting direct/indirect social contact, all the Life Insurers are advised toencourage and motivate their policyholders/claimants to adopt e-modes, whereverpossible for correspondence while intimating the claim and the procedure forfiling all the relevant documents.

 

7. यदि पालिसीधारक/दावेदार कार्यालयमें आ रहे हैं तोबीमाकर्ताओं कोसामाजिक दूरी बनायेरखने और यथोचितसाफ-सफाई के संबंधमें सरकारी निर्देशोंका पालन करें।पालिसीधारकों/दावेदारों सेमिलने वाले कर्मचारियोंको विधिवत रूपसे स्वच्छ रहनाचाहिए और उनकेसाथ सहानुभूतिपूर्वकऔर संवेदनशीलतापूर्णव्यवहार करना चाहिए।

If Policyholders/claimants are coming to office, Insurers shouldfollow the government directions regarding maintaining social distancing andproper sanitization. The staff must be duly sensitized to deal withpolicyholders/claimants with empathy and concern.

 

8. निपटायेगये दावों की,साप्ताहिक आधारपर पिछले सप्ताहके अंतिम कार्यदिवस तक के डेटाके लिए, राज्यवारप्रगतिरिपोर्ट, प्रत्येकसोमवार को मध्याह्न12 बजे तक याउससे पूर्व ronanki.venkatesh@irda.gov.in और life@irda.gov.in को प्रस्तुतकरना होगा (ऐसी प्रथम रिपोर्ट1 जून, 2020 कोप्राप्त हो) पीएमजेजेबीवाईदावों का डेटा,कुल दावों मेंशामिल करते हुए,पृथक से प्रस्तुतकिया जाना है।

 

The State-wise Progress report on the claims settled shall besubmitted to ronanki.venkatesh@irda.gov.in and life@irda.gov.in on aweekly basis every Monday before 12.00 PM (first such report to be received on1st June 2020) for data up to last working day of the previousweek. PMJJBY claims data need to be submitted separately while including thesame in total claims.

 

इसे सक्षमप्राधिकारीका अनुमोदनप्राप्त है।

This has approval of the Competent Authority.

मुख्यमहाप्रबंधक(जीवन बीमा) / ChiefGeneral Manager (Life Insurance)

 

 

 

समाप्तसप्ताह तक निपटायेगये दावों कीप्रगतिरिपोर्ट काप्रारूप 

Format of Progress report on the claims settledfor the week ending

 

क्रम सं

Sl.No

दावा का प्रकार

Type of Claim

सूचित दावे 

Claims reported

 निपटाये गये दावे

Claims settled

संख्या

Number

राशि (लाख में)

Amount (in lacs)

संख्या

Number

राशि (लाख में)

Amount (in lacs)

1

व्यक्तिगत बीमा

Individual Insurance

मृत्यु दावे (यदि कोई हो तो राइडर लाभ सहित)

Death claims (including rider benefit if any)

 

 

 

 

2

पीएमजेजेबीवाई

PMJJBY

मृत्यु दावे

Death Claims

 

 

 

 

3

कुल

TOTAL

 

 

 

 

 

 

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    Guidelines on settlement of Life Insurance Claims to the victims of recent.pdf

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