Document Detail

Title: परिपत्र
Reference No.: आईआरडीएआई/जीवन/सीआईआर/एमआईएससी/072/03/2020
Date: 23/03/2020
जीवन बीमाकर्ताओं को कोविद-19 वैश्विक महामारी संबंधी अनुदेश

संदर्भ:आईआरडीएआई/जीवन/सीआईआर/एमआईएससी/072/03/2020 23 मार्च 2020

Ref: IRDAI/Life/Cir/MISC/072/03/2020 23rdMarch 2020

 

प्रति,सभी जीवनबीमाकर्ता

ToAll Life Insurers

 

विषयःजीवनबीमाकर्ताओंको कोविद-19 वैश्विकमहामारीसंबंधीअनुदेश

Re: Covid-19 Global Pandemic RelatedInstructions to Life Insurers

यहकेन्द्र औरराज्यसरकारोंद्वारा कियेजा रहेविभिन्नउपायों केसंदर्भ में हैजिनमें कार्यालयोंके सामान्यकार्यचालन कोप्रभावितकरनेवाली कुछराज्यों कीतालाबंदी(लाकडाउन) तथासमय परप्रीमियम केभुगतान, दावोंके निपटानसहित विभिन्नसेवाओं तकपहुँचने मेंपालिसीधारकोंको होनेवालीसंभावितकठिनाइयाँ शामिलहैं। इस संबंधमें बीमाअधिनियम, 1938 कीधारा 34(1)(क) केअधीननिम्नलिखितनिर्देश जारीकिये जा रहेहैं।

This has reference to various measures being taken byCentral and State Governments including lockdown of certain states impactingthe normal functioning of offices and the possible difficulties topolicyholders in accessing various services including timely payment ofpremium, settlement of claims. In this regard the following directions arebeing issued under Section 34(1)(a) of the Insurance Act,1938.

1. कार्यालयोंका कार्यचालन/ Functioning of Offices:

क)     कर्मचारियोंऔरपालिसीधारकोंकी सुरक्षा औरउनके कल्याणको सर्वोच्चप्राथमिकताके रूप मेंमाना जाना चाहिएतथा आवश्यकव्यवस्थाएँकी जानीचाहिए।

a)Safety and well-being of employees and policyholders is to be treated as toppriority and necessary arrangements are to be made.

ख)     इससंबंध मेंकेन्द्र औरराज्यसरकारों तथास्थानीयप्राधिकारियोंके अनुदेशो कापालनसावधानीपूर्वककिया जाए।

b)The instructions of the Central and State Governments and local authorities inthis regard may be followed scrupulously.

ग)      जहाँभी कार्यालयपूर्णतः/आंशिकरूप से कार्यनहीं कर रहेहैं, वहाँशाखाकार्यालय मेंउपयुक्त रूपमें प्रदर्शितकरने के अलावापालिसीधारकोंको एसएमएस, ई-मेलऔर/याप्रेसप्रकाशनी केद्वारा सूचितकिया जाए।पालिसीधारकोंकोप्रीमियमोंके भुगतान, दावेकी प्रस्तुतिऔर अन्य सेवाअनुरोधों/आवश्यकताओँके लिए उपलब्धअन्यवैकल्पिक माध्यमोंके बारे मेंभी सूचित कियाजाए। जहाँ भीउपयुक्त होवहाँ कालसेंटरों कीसेवाओँ का भीउपयोग कियाजाए।

c)Wherever the offices are not functioning fully/partially, the policyholders maybe notified by SMS, E-mail and/or Press Release in addition to suitable displayin the branch office. Policyholders may also be informed about other alternatechannels for payment of premiums, submission of claim and other servicerequests/requirements. The services of call centers wherever appropriate may beused.

घ)  जीवनबीमाकर्ताओंकी वेबसाइट कोकार्य न करनेवालेकार्यालयोंकी सूची औरपालिसीधारकोंकी सर्विसिंगके लिएवैकल्पिक व्यवस्थाओँ,आपातीआवश्यकताओं,यदि कोई हों, केलिए संपर्कहेतु फोनसंख्याओंसहित समस्त सूचनाके साथ अद्यतन(अपडेट) कियाजाएगा।

d) The web site of Life Insurers shall beupdated with all the information including list of offices not functioningand alternate arrangements for policyholder servicing, contact phone numbers,if any, for emergency needs.

2.   प्रीमियमोंके भुगतान केलिए छूट अवधिःमार्च2020 माह में देयप्रीमियमोंके लिए छूटअवधि उन क्षेत्रोंमें जहाँराज्य सरकारद्वारालाकडाउन कीघोषणा की गईहो, एक औरमहीने के लिएबढ़ाई जाएगी।

Grace Period for payment ofPremiums: For premiums due in the month of March 2020, the GracePeriod shall stand extended by one more month in the areas where lockdown hasbeen declared by state government

 

3.   कोविद-19के संबंध मेंदावा भुगतान:

Claim payments with regard to Covid-19:

 

क)              यदिकोई दावेप्राप्त कियेजाते हैं तोउनका निपटानशीघ्रतापूर्वककिया जाए।प्रभावित क्षेत्रोंमें जीवनबीमाकर्ताउभरती हुई स्थितिके लिएउपयुक्त रूपमें शीघ्रतरदावा निपटानप्रक्रियाविकसित करनेके लिए विचारकरें।

a) Any claims receivedmay be settled expeditiously. Life Insurers may consider developing quickerclaim settlement process to suit the emerging situation in the affected areas.

 

ख)              पहलेसे ही जारी कीगई संविदाओंको सम्मिलित करनेवालेसभी उत्पादोंके लिए, कोविद-19 मृत्युदावों कीस्वीकार्यताअथवा अन्यप्रकार कीस्थिति केबारे मेंसंबंधित वेबसाइटोंमें सूचना दीजानी चाहिए।

b) Information to beprovided in the respective websites about admissibility or otherwise ofCovid-19 death claims, for all products covering the contracts alreadyissued.

 

ग)               कोविद-19दावों कीस्वीकार्यताअथवा अन्यप्रकार कीस्थिति केसंबंध मेंपहले से जारीकी गई किन्हींस्वास्थ्यबीमासंविदाओँ सेसंबंधितउत्पाद-वारविशिष्ट सूचनावेबसाइट मेंउपलब्ध कराईजानी चाहिए।

c) SpecificInformation, product wise, related to any health insurance contractsalready issued, regarding admissibility or otherwise of Covid-19 claims to beprovided in the website.

 

4.  आवधिकरिपोर्टें : पूर्णतः/अंशतःबंद किये गयेकार्यालयोंका विवरणअवधि और इससंबंध में कीगई कार्रवाईके साथ देतेहुएप्राधिकरण कोएक रिपोर्टप्रत्येक पखवाड़ेमें प्रस्तुतकी जाए।कोविद-19 सेसंबंधितदावों केसंबंध मेंडेटा अलग सेरखा जाए जिसेजब भी माँगाजाएगा तबप्राधिकरण कोप्रस्तुतकिया जाएगा।

Periodic Reports: Areport every fortnight may be submitted to the Authority giving the details ofoffices fully/partially closed with duration and steps taken in this regard.Data in respect of claims related to Covid-19 may be maintained separately tobe submitted to Authority as and when called for.

 

यहसक्षमप्राधिकारीके अनुमोदन सेजारी कियाजाता है।

Thisis issued with the approval of the Competent Authority.

 

 

(केगणेश / KGanesh)

सदस्य(जीवन) / Member(Life)

 

 

 

 

  • Download


  • file icon

    Covid-19 Global pandemic related instructions to Life Insurers.pdf

    ५६२ KB