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Ref. No: IRDAI/LIFE/CIR/MISC/060/03/2020 Date: 09-03-2020
बिक्रीकेन्द्रउत्पाद औरविक्रेता –जीवन बीमासंबंधीमास्टरपरिपत्रदिनांक 2 दिसंबर2019 के संबंध मेंस्पष्टीकरण
Clarifications/Modificationsto the Master Circular on Point of Sales Products and Persons – Life Insurancedated 2nd December, 2019
बिक्रीकेन्द्रउत्पाद औरविक्रेता – जीवनबीमा संबंधीमास्टरपरिपत्र (इसपरिपत्र मेंइसके बाद “मास्टरपरिपत्र” केरूप मेंउल्लिखित)संदर्भ सं.आईआरडीएआई
1.
Clause 26 of the MasterCircular is substituted by the following:
एकलप्रीमियमपद्धति से इतरमामलों में,जहाँ प्रीमियमभुगतान अवधि(पीपीटी)पालिसी अवधि(पीटी) सेभिन्न हो –
PPT shall not be less than five years.
The PPT being different from policy term shall be clearlycommunicated to the prospect at the Point of Sale and in KFD.
2. मास्टरपरिपत्र केखंड
Clause 16 of the MasterCircular is substituted by the following:
16.1वर्तमानगैर-पीओएसउत्पाद, जोपीओएस जीवन बीमाउत्पादों कीअनुमति-प्राप्तश्रेणियों केमानदंड पूरेकरते हैं,केएफडीसंलग्न करते हुए“
16.1 The existing Non-POS products which meet theparameters of the allowed categories of POS Life Insurance products may befiled, subject to the boundary conditions as applicable to POS Life products,under existing provisions of “minor modification”, enclosing KFD. The WaitingPeriod clause, if applicable, shall continue to be made part of proposal formas well as KFD. The minor modification should also contain the certificate ofCEO and Appointed Actuary of the Life Insurer that the existing product meetsthe applicable parameters mentioned in the Annexure II to the Master Circular.
16.2बीमाकर्तापर्याप्तआईटीप्रणालियाँऔर आंतरिकनियंत्रणसुनिश्चितकरेंगे ताकिपीओएसपी-एलआईपालिसियों काविक्रय केवलअनुमति-प्राप्तपीओएस जीवन उत्पादमानदंडों तकही करें। आईटीप्रणालियाँनियमितगैर-पीओएसमाध्यमों केद्वारा बेचीगई पीओएस जीवनपालिसियाँ भीग्रहणकरेंगी। बीमाकर्तायह वक्तव्यदेते हुए एकप्रमाणपत्रप्रस्तुतकरेंगे किउनकी वर्तमानआईटी प्रणालियाँऔर आंतरिकनियंत्रण इनदिशानिर्देशोंका अनुपालनकरते हैं,जिसपर लघुआशोधनों तथाजहाँपीओएसपी-एलआईभी वितरणमाध्यम का भागहै वहाँ नयेउत्पादों केमामले मेंफाइल एण्डयूज़ आवेदन कीस्थितिमेंदोनोंसीईओ औरनियुक्त बीमांककद्वाराहस्ताक्षरकिये जाएँगे।एक बार पालिसीमास्टरअभिलेखनिर्मित कियेजाने के बादपीओएस एजेंसीकोड में किसीपरिवर्तन कीअनुमति नहींदी जाएगी तथादेखभाल-रहित(आर्फ़न)पालिसियाँइसका अपवादहोंगी जिनकेविषय मेंपरिवर्तन कीअनुमति उचितप्रक्रिया काअनुसरण करनेके बाद दी जासकती है।
16.2 The Insurers shall ensure adequate IT systems andinternal controls so that POSP-LI sell policies only upto the allowed POS Lifeproduct parameters. IT systems shall also capture the POS Life policies soldthrough regular non-POS channels. Insurers shall submit a certificate statingthat their existing IT systems and internal controls are in compliance to theseGuidelines, signed by CEO and Appointed Actuary both in the case of minormodifications and File and Use application in case of new products wherePOSP-LI is also part of distribution channel. No change in POS Agency Codeshould be allowed once the policy master record is created except for orphanpolicies in which case change may be allowed after following due process.
16.3
The gap of at least one year from thelast approval/modification of the product mentioned in the Circular “Use andFile procedure for certain modifications under existing products and ridersoffered by Life Insurers” bearing No. 124 dated 26th July, 2019 is not applicableto these Circular provisions.
16.4बीमाकर्तावर्तमानपीओएस उत्पादप्रस्तावितकरना मार्च 2020तक जारी रखेंतथा वर्तमानगैर-पीओएसउत्पादों केआशोधनों सेपहले उपयुक्त प्रणालियाँऔर विक्रय केलिए तैयारीसुनिश्चितकरें।
16.4 The Insurers may continue to offer existing POSproducts till March 2020 and ensure appropriate systems and sales readinessprior to modifications of the existing Non-POS products.
1.
2.
3.
Monthly review of complaintsof Unfair Business Practices and mis-selling for business completed throughthis Channel must be done and corrective action initiated.